Chyba każdy słyszał to twierdzenie, że od tego jak ktoś nas oceni w ciągu kilku pierwszych sekund od poznania zależy to jak będzie nas dalej postrzegał? Pierwsze wrażenie kluczem do sukcesu?
Z jednej strony od dziecka słyszymy „nie oceniaj książki po okładce”, ale z drugiej nasz mózg robi to bezwiednie w ciągu pierwszych 5 sekund od poznania nowej osoby. Tak naprawdę to przysłowie można przełożyć na dalsze minuty kontaktu: od Ciebie zależy, co później zrobisz z tym wrażeniem. Powinniśmy dać danej osobie szansę na zweryfikowanie naszej oceny, nie każdy jest mistrzem relacji z innymi. Jednak to, co warto sobie uzmysłowić, to to, że mamy wpływ na to, jakie wrażenie na kimś sprawimy! Nie jest to, więc sytuacja z góry przegrana!
Według psychologów pierwsze pytanie, jakie stawiamy sobie, gdy spotykamy nową osobę (pytanie pojawia się tak naprawdę bezwiednie) dotyczy tego, czy możemy danej osobie zaufać. Dlatego z niektórymi zaczynamy rozmawiać jak z najlepszą przyjaciółką czy przyjacielem a w przypadku innych „nie mamy do nich zaufania, choć do końca nie wiemy dlaczego.” To naturalna selekcja dokonana przez nas mózg na podstawie różnych czynników i sygnałów wysyłanych od nowopoznanej osoby.
Dlaczego tak ważnym jest zrobienie dobrego wrażenia na potencjalnym pracodawcy czy współpracownikach?
Ponieważ w ciągu tego pierwszego momentu oceniani jesteśmy również pod względem naszych kompetencji i posiadanych umiejętności. Najlepiej, gdy ktoś oceni nas, jako godnych zaufania i posiadających wymagane na danym stanowisku kompetencje (np. w tracie rozmowy kwalifikacyjnej), niż na przykład kompetentnych, ale podejrzanych i nie wartych zaufania. Co mi po posiadanej wiedzy i bogatym doświadczeniu, jeśli ktoś nie da mi szansy na jej wykorzystanie, bo nie poczuł, że jestem tego wart?
Pierwsze wrażenie kluczem do sukcesu- co mogę zrobić?
Musisz przede wszystkim zapamiętać, że raz wypracowane pierwsze wrażenie ciężko jest zmienić! To taka dodatkowa motywacja! Dlatego najlepiej zastosować kilka prostych kroków, które pomogą nam dobrze zaprezentować się innym niezależnie od sytuacji w jakiej jesteśmy.
Nigdy nie zaczynaj i nie narzucaj tematu rozmowy podczas ważnego spotkania. Jeśli to ktoś Cię na nie zaprosił pozwól osobie, z którą się spotykasz prowadzić to spotkanie! Zawsze możesz zadać dodatkowe pytanie, aby włączyć do niej interesujący Cię wątek. Jednak to, że narzucasz swoje pomysły lub temat świadczy o chęci dominacji nad drugą stroną. Jest to niebezpieczne w przypadku rozmów o pracę czy negocjacji podwyżki! Nie pomoże Ci to zbudować zaufania drugiej strony.
Zwróć uwagę na język ciała. To często zupełnie pomijany punkt przygotowań w poszukiwaniach nowej pracy czy podczas budowania nowego zespołu w pracy. A niesłusznie! Świadomość tego jak nasze gesty i zachowania mogą zostać odebrane przez innych pomoże nam budować dobre wrażenie! Zastosowanie odpowiedniego tonu głosu, umiarkowanej ekspresji oraz „otwartych gestów” sprawi, że ludzie będą do Ciebie lgnęli jak ćmy do światła! Entuzjastyczny, ale nie histeryczny ton, zachowanie kontaktu wzrokowego (zawsze!) czy powstrzymanie się od zakładania ręki na rękę w geście odgrodzenia się od rozmówcy, pomogą Ci zbudować zaufanie i sprawić wrażenie osoby pewnej w tym, co robi i otwartej na innych i na ich pomysły.
Znajdź chwilę na rozmowy o niczym. Badania pokazały, że prowadzenie tzw. small talk przed spotkaniem zdecydowanie wpływa na to jak jesteśmy postrzegani. Wydaje się to nam niepotrzebne, ale jednak pokazanie tego, że nie stresujemy się spotkaniem ma ogromny wpływ na ocenę naszej osoby przez innych. Przed rozmową kwalifikacyjną możesz wtrącić jedno zdanie, że bardzo dziękujesz za zaproszenie, albo wspomnij, że firma znajduje się w ciekawej lokalizacji itp. Zbudujesz pozycję osoby równej rekruterowi a nie od niego zależnej! Prowadząc ważne spotkanie zacznij od żartu lub nawiąż do wewnętrznych relacji, aby nieco rozluźnić atmosferę.
Naucz się słuchać innych. Słuchać ze zrozumieniem, czego wyrazem jest zadawanie dociekliwych pytań. Pytań, które nie są wcześniej przygotowane według jakieś schematu, a wynikają z tego, co wcześniej powiedział nasz rozmówca. Gdy narzucamy komuś swoje zdanie lub chcemy od razu pomóc (choć to akurat wynika z naszej natury) możemy zniechęcić do nas naszego rozmówcę. Poczuje się on potraktowany, jako ktoś niezdolny do samodzielnego rozwiązania problemu, rozproszy to naszą uwagę i przestaniemy słuchać. Podobnie podczas spotkań ze współpracownikami nie stawiaj się od razu na pozycji wszystkowiedzącego lidera. Niewybaczalny błąd! Należy wysłuchać pomysłów innych oraz ich propozycji, aby poczuli się pełnoprawnymi członkami zespołu.
Na to jak nas ocenią inni ma wpływ bardzo dużo czasami nic nieznaczących gestów i zachowań. Świadomość ich wagi i stosowanie się do wskazówek pomoże nam zbudować pozytywne wyobrażenie o nas w świadomości innych. Wiele z tych rzeczy umyka nam w codziennym biegu, więc warto przemyśleć, co tak naprawdę ma wpływ na to jak postrzegają nas inni!